Thursday, January 6, 2022

Kritiska essäer av stolthet och fördomar

Kritiska essäer av stolthet och fördomar



Hon erkänner mjukt hans förslag, och både Jane och Elizabeth är hopkopplade. Inte säker på om du själv kan skriva en artikel om Pride and Prejudice Film Critical Analysis? Att förkorta vissa avsnitt misslyckas med att förmedla denna rikedom i hennes författarskap. Janes liv är fyllt av fler positiva effekter än negativa effekter, men hon kommer så småningom att behöva lära sig att vara lite självisk. Trots det faktum att han värnar om sina små flickor Elizabeth särskilt han ofta kritiska essäer av stolthet och fördomar som förälder, gillar att dra sig tillbaka från de oupphörliga äktenskapsbekymmerna hos damerna runt honom i motsats till att erbjuda hjälp. Läs mer.





Prenumerera nu !



HEM OM KONTAKT. Hem Engelsk Litteratur Roman Poesi Drama Essä Indisk Engelsk Litteratur Amerikansk Engelsk Litteratur Alla Tävlingsprov UGC NET UPSC SSC Biografi. Hemroman Stolthet och fördom Kritiska essäer av stolthet och fördomar med kritiska uppsatser lördag 27 april, sammanfattning av stolthet och fördomar med kritiska uppsatser Postat av: myexamsolution 27 april, 1 kommentar. Stolthet och fördom. Om Pride and Prejudice. Pride and Prejudice, Jane Austen föddes i Steventon, England, där hon bodde under det första kvartssekelet av sitt liv. Hennes pappa, Kritiska essäer av stolthet och fördomar Austen, var minister för grannskapsavdelningen och visade henne i stor utsträckning hemma. Hon började komponera när hon var tonåring och avslutade den första kompositionen av Pride and Prejudice, med titeln First Impressions, någonstans i intervallet och en distributör avfärdade originalexemplaret, och det var inte förrän Austen började rättelserna som skulle förmedla det till dess kritiska essäer av stolthet och fördomar ram.


Pride and Prejudice distribuerades i januari två år efter Sense and Sensibility, hennes första roman, och den åstadkom en ryktbarhet som har lidit ända fram till idag. Austen distribuerade ytterligare fyra böcker: Mansfield Park, Emma, ​​Northanger Abbey och Persuasion. De två sista delades ut inom ett år efter hennes bortgång. Mitt i Austens liv visste i alla fall bara hennes nära familj om hennes initiering av dessa böcker. Vid en viss tidpunkt komponerade hon bakom en entré som gnisslade när gästerna närmade sig; detta meddelande gjorde det möjligt för henne att dölja originalkopior innan någon kunde komma in. Trots det faktum att namnlös distribution hindrade henne från att få en författarberyktad, gav det henne också befogenhet att skydda sin säkerhet när det engelska samhället förknippade en kvinnas passage in i den öppna kretsen med en oförlåtlig förlust av gentilitet.


Dessutom kan Austen ha letat efter namnlöshet med tanke på den mer breda miljön av återhållsamhet som svärmar hennes mens. När Napoleonkrigen – undergrävde säkerheten för regeringar över hela Europa, ökade regeringens kontroll över skrivandet. I Pride and Prejudice var den sociala miljön i Austens Regency England särskilt stratifierad, och klassdelningar etablerades i familjeföreningar och rikedomar. I sitt arbete är Austen ofta tveksam till det höga samhällets Englands misstankar och preferenser. Hon erkänner inre legitimitet anständighet av kritiska essäer av stolthet och fördomar och utanför legitimitet rang och tillgångar. Trots att hon då och då parodierar storpratare drar hon dessutom skämt om den dåliga uppfostran och tjänstefel hos de lägre på den sociala skalan.


När allt kommer omkring var Austen ur flera synvinklar en pragmatiker, och det England hon skildrar är ett där social bärbarhet är begränsad och klasskännedom är kritiska essäer av stolthet och fördomar. Socialt kontrollerade tankar om lämpligt beteende för varje sexuell läggning räknas också in i Austens arbete. Medan den sociala utvecklingen för unga kamrater låg inom militären, kyrkan eller juridik, var den centrala tekniken för personlig utveckling för kvinnor att skaffa rikedomar.


Damer skulle bara kunna uppnå detta mål genom effektivt äktenskap, vilket klargör äktenskapets universalitet som ett mål och diskussionspunkt i Austens komposition. Trots det faktum att unga damer i Austens tid hade större möjlighet att välja sina makar än i mitten av artonhundratalet, fortsatte funktionella kontempleringar att begränsa deras val. Sammantaget skyller felsökare ofta Austen för att han skildrar en begränsad värld. Som pastorsflicka skulle Austen ha utfört församlingsarbete och var absolut uppmärksam på de fattiga runt omkring henne.


Hur det än må vara, hon förklarade sin egen verklighet, inte deras. De utvärderingar hon gör av klassstrukturen verkar bara innehålla tjänstemannaklassen och privilegierade; de lägre klasserna, om de har en chans att de dyker upp med vilken fantasi som helst, är för det mesta hyresgäster som verkar vara fantastiskt nöjda med sitt paket. Denna frånvaro av entusiasm för fattiga människors liv kan vara en besvikelse från Austens sida, kritiska essäer av stolthet och fördomar, ändå borde det uppfattas som en besvikelse som delas av praktiskt taget hela det engelska samhället vid den tiden.


I stort sett innebär Austen en nyfiken position mellan artonde och nittonde hundra åren. Hennes föredragna essäist, som hon regelbundet citerar i sina böcker, var Dr. Samuel Johnson, den otroliga modellen för artonhundratalets stil och förnuft. Hennes intriger, som regelbundet lyfter fram karaktärer som tillverkar sina separata banor genom en uppbyggd och oböjlig social hackordning, liknar sådana verk av Johnsons motsvarigheter som Pamela, komponerad av Samuel Richardson. Austens böcker visar likaså en osäkerhet om känsla och en tacksamhet för insikt och normal förträfflighet som anpassar dem till romantiken.


I sin förtrogenhet med tillstånden av framsteg och stadsliv och konsekvenserna för familjestruktur och individuella karaktärer, föregår de mycket viktorianskt författarskap, liksom hennes användning av sådana komponenter som regelbundna formella träffar, grova karaktärer och pinsamheter. Karaktär av stolthet och fördom. Elizabeth Bennet - Eposets hjälte. Den andra lilla flickan av Mr. Bennet, Elizabeth kritiska essäer av stolthet och fördomar den mest angelägna och rimliga av de fem Bennet-systrarna. Hon är överallt granskad och intelligent, med en tunga som ibland visar sig orimligt skarp till hennes fördel.


Hennes erkännande av Darcys grundläggande godhet triumferar oundvikligen över hennes underliggande preferens mot honom. Fitzwilliam Darcy - Pride and Prejudicekritiska essäer av stolthet och fördomar, En välbeställd artig karl, Pemberleys ess och systerson till Lady Catherine de Bourgh, kritiska essäer av stolthet och fördomar. Trots det faktum att Darcy är listig och legitim, får hans överflöd av stolthet honom att se ner på sina sociala underlägsna. Genom hela romanen dämpar han sin klassmedvetenhet och kommer på hur man respekterar och älskar Elizabeth för hennes solida karaktär. Jane Bennet - Den äldsta och mest utmärkta Bennet-systern. Jane är mer frälst och mildare än Elizabeth.


Den enkla ljuvlighet som hon och Bingley kommunicerar med sticker omisskännligt ut från den vanliga motvilja som anger upplevelserna bland Kritiska essäer av stolthet och fördomar och Darcy. Charles Bingley - Darcys mycket välbeställda närmaste följeslagare. Bingleys köp av Netherfield, ett hem nära Bennets, fyller i som katalysatorn för romanen, kritiska essäer av stolthet och fördomar. Han är en vänlig, välvillig hedersman, kritiska essäer av stolthet och fördomar, vars fina natur avviker från Darcys till en början hänsynslösa aura. Han är extatiskt obeveklig inför klasskontraster.


Bennet - patriarken av familjen Bennet, en ädel man med ödmjuk lön med fem ogifta flickor. Bennet har en snett, kritisk komisk böjelse som han använder för att medvetet störa sin bättre hälft. Trots det faktum att han värnar om sina små flickor Elizabeth, bombar han ofta som förälder, och tycker om att dra sig tillbaka från de oupphörliga äktenskapsbekymmerna hos damerna runt honom i stället för att erbjuda hjälp. Bennet - Mr. Bennets bättre hälft, en fånig, bullrig dam vars mål i livet är att se sina små flickor gifta sig. På grund av hennes låga reproducerande och regelbundet opassande beteende, Mrs. Bennet stöter ofta bort just de friarna som hon försöker dra in för sina små flickor. George Wickham - En attraktiv, förmögenhetsjaktande officer i statens armé, kritiska essäer av stolthet och fördomar.


Wickhams fantastiska utseende och överklagande lockar Elizabeth till en början, men ändå lär Darcys avslöjande om Wickhams offensiva förflutna henne till hans faktiska natur och hela tiden lockar henne närmare Darcy. Lydia Bennet - Bennets mest ungdomliga syster, hon är skvallrig, ung och självinkluderad. I motsats till Elizabeth kastar Lydia sig snabbt in i känslor och slutar med att springa iväg med Wickham. Collins - En fåfänga, i det stora hela duktig präst som kritiska essäer av stolthet och fördomar att förvärva Mr. Bennets egendom. Collins eget ekonomiska välbefinnande är inget att skryta med, kritiska essäer av stolthet och fördomar, men han gör noggranna arrangemang för att berätta för alla och vem som helst att Lady Catherine de Bourgh fyller i som sin beskyddare.


Han är den mest oerhört hemska blandningen av fåfänga och vördnadsfull. Miss Bingley - Bingleys bombastiska syster. Fröken Bingley är överväldigande föraktar för Elizabeths white collar class foundation. Hennes fåfänga ansträngningar att samla Darcys hänsyn får Darcy att respektera Elizabeths reserverade karaktär betydligt mer. Kvinna Catherine De Bourgh - En rik, bossig aristokrat; herr. Collins välgörare och Darcys moster, kritiska essäer av stolthet och fördomar. Kvinnan Catherine förkroppsligar klass pompositet, särskilt i hennes strävanden att arrangera tjänstemannaklassen Elizabeth långt från sin välreproducerade brorson.


Även Mrs. Gardiner - Mrs. Bennets syskon och hans kritiska essäer av stolthet och fördomar Övrig. Gardinerna, uppmärksamma, stödjande och fulla av sunt omdöme, slutar ofta med att vara bättre väktare för Bennets små flickor än Mr. Bennet och hans bättre hälft. Charlotte Lucas - Elizabeths omhuldade följeslagare. Jordnära där Elizabeth är sentimental, och dessutom sex år mer rutinerad än Elizabeth, ser Charlotte inte kärlek som den mest grundläggande delen av ett äktenskap. Hon är successivt angelägen om att ha ett trevligt hem. Följaktligen, när Mr. Collins friar, erkänner hon. Georgiana Darcy - Darcys syster. Hon är gigantiskt vacker och lika blyg. Hon har en otrolig förmåga att spela pianoforte.


Mary Bennet - Kritiska essäer av stolthet och fördomar center Bennet syster, lärd och hyperkritisk. Catherine Bennet - Den fjärde Bennet-systern. Liksom Lydia är hon ungdomligt förtrollad av officerarna. Sammanfattning av Pride and Prejudice. Nyheten att en rik ungdomlig adelsman vid namn Charles Bingley har arrenderat godset Netherfield Park orsakar en extraordinär blandning i den närliggande staden Longbourn, särskilt i familjen Bennet. The Bennets har fem ogifta små flickor – från de mest etablerade till de mest ungdomliga, Jane, Elizabeth, Mary, kritiska essäer av stolthet och fördomar, Kitty och Lydia – och Mrs. Bennet är frenetisk över att se dem alla gifta sig.


Efter att Mr. Bennet gör ett socialt besök hos Mr. Bingley, familjen Bennets går till en bal där Mr. Bingley är tillgänglig. Han är tagen med Jane och tillbringar en betydande del av natten på att slå dansgolvet med henne.





pet peeves uppsats



Pride and Prejudice Kritisk analys. Gratis uppsatser - PhDessay. com, 11 jul, Öppnad 7 januari, com , jul This is. Stolthet och fördom har kritiserats bland det litterära samfundet för att berättaren tros vara från Elizabeths synvinkel, motarbetas ofta av någon annan som säger att. När man frågar ett typiskt barn vem deras hjälte eller hjältinna är, skulle ett vanligt svar vara Stålmannen, Batman eller Cat Woman. För dessa barn definieras en hjälte som någon med. Jane Austen har börjat kapitel 43 med hjälp av en berättarmetod i en berättelse i tredje person för att berätta ögonvittnet till historien om vad vi som läsare vill ha.


Pride and Prejudice utspelar sig i slutet av 1700-talets England och skildrar kvinnors sökande efter den "oundvikliga" mannen och ett manligt dominerande samhälle, inom vilket ingen kvinna kan vara. Humor är ett nyckeltema i romanen "Stolthet och fördom. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. PhD Essä Litteratur Böcker Pride and Prejudice Pride and Prejudice Kritisk analys. Beställ originaluppsatsprov speciellt för dina uppdragsbehov. få anpassad uppsats. Jämför Pride and Prejudice med Macbeth. Uppsatstyp Kritisk analys. Könsrepresentationer i stolthet och fördomar. Uppsats om stolthet och fördomar. Utforska berättelsen om berättaren i stolthet och fördomar. Stolthet och fördom: Litteraturkritik. Vilka metoder använder Austen för att berätta historien i Pride and Prejudice kapitel 43?


Äktenskapets betydelse för stolthet och fördomar. Humor i "Pride and Prejudice". Liknande ämnen Old Man and the Sea Madame Bovary Flowers for Algernon Montana Titta tillbaka i ilska Otyst sinne Infödd Son A Thousand Splendid Sols Proof Don Quixote Aeneid A Worn Path Kitchen Älskade Medea Sons and Lovers The Scarlet Letter Canterbury Tales East of Eden Dune. Spara tid och låt våra verifierade experter hjälpa dig. Det är viktigt att notera hur Chadha använder språk och röster för att förmedla informationen om att människor bör ändra sina uppfattningar om indisk kultur och tradition angående kvinnor. Den kvinnliga dominansen och den öppna kritiken, särskilt av Lalita, visar den indiska kulturens mognad på äktenskap och romantik. Kulturen görs därför stark genom användning av röst och språk inklusive artigt språk, ångerfullhet och ursäkt bland annat.


Ashcroft et. Imperiet skriver tillbaka: Teori och praktik i postkolonial litteratur. London och New York: Routledge. Chadha, G. Brud och fördomar. USA: Miramax Films. och Henderson, M. Dwyer, R. Cinema India: The Visual Culture of Hindi Film. New Brunswick: Rutgers University Press. Eber, R. Chicago Sun-Times. Flixster, T. Brud och fördomar. Ruttna tomater. Kolodny, A. Dans genom minfältet. Nortons antologi för teori och kritik. Pais, A. Petras, et. Globalisering avslöjad: Imperialismen under 2000-talet. London: Zed Books Ltd. Ray, B. En röst av protest: Rokeya Sakhawat Hosseins skrifter History of Science, Philosophy and Culture in Indian Civilization. Kvinnor i Indien: koloniala och postkoloniala perioder. London: Sage Publications. Sarkar, T.


Politiska kvinnor: En översikt över den moderna indiska utvecklingen. Shrivastava, S. London: Vikas Publishing House. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Stolthet och fördom: Kritisk analys. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Vad är Mr. Pride vs. Fröken Fördom om? Vilken är den mest kända monologen i Pride and Prejudice? Hur är ordförrådet Pride and Prejudice? Vad kan den moderna versionen av Pride and Prejudice vara? Vilken tidsperiod äger stolthet och fördomar rum under? På sitt äventyr till huset hamnar hon i en storm och blir sjuk, vilket driver henne att stanna på Netherfield i några dagar.


För att ta hand om Jane klättrar Elizabeth genom slarviga fält och rör vid basen med en stänkt klänning, mycket till förakt för den pråliga Miss Bingley, Charles Bingleys syster. Miss Bingleys förakt ökar möjligen när hon ser att Darcy, som hon söker efter, tar mycket hänsyn till Elizabeth. Närhelst Elizabeth och Jane kommer hem upptäcker de Mr. Collins besöker deras familjeenhet. Collins är en ungdomlig minister som kommer att förvärva Mr. Bennets egendom, som har varit "inblandad", vilket innebär att den måste överföras till manliga förmånstagare. Collins är ett bombastiskt trick, men han är väldigt förtrollad av Bennets unga damer. Inte långt efter hans inträde gör han ett förslag om äktenskap med Elizabeth. Hon tackar nej till honom och skadar hans stolthet. Under tiden har Bennets unga damer visat sig vara grannar med frivilliga arméofficerare placerade i en närliggande stad.


Bland dem finns Wickham, en attraktiv ungdomlig officer som är välvilligt inställd till Elizabeth och avslöjar för henne hur Darcy känslolöst lurade honom ur ett arv. Mot början av vintern lämnar Bingleys och Darcy Netherfield och kommer tillbaka till London, tyvärr. En ytterligare bedövning berör basen med nyheten att Mr. Collins har visat sig vara inlåst hos Charlotte Lucas, Elizabeths närmaste följeslagare och den stackars flickan till en närliggande riddare. Charlotte avslöjar för Elizabeth att hon blir allt mer rutinerad och behöver motsvarigheten av pengar relaterade skäl. Charlotte och Mr. Collins blir kopplad och Elizabeth garanterar att besöka dem i deras nya hem. När vintern går framåt besöker Jane staden för att se följeslagare som också litar på att hon får träffa Mr.


Hur som helst, Miss Bingley besöker henne och fortsätter hänsynslöst medan Mr. Bingley försummar att besöka henne på något sätt. Giftermålsutsikterna för Bennets unga damer verkar dystra. Den våren besöker Elizabeth Charlotte, som för närvarande bor nära hemmet till Mr. Collins supporter, Lady Catherine de Bourgh, som dessutom är Darcys moster. Darcy närmar sig Lady Catherine och upplever Elizabeth, vars närhet driver honom att göra olika besök i Collins hem, där hon är kvar.


Vid något tillfälle kommer han med ett fantastiskt förslag om äktenskap, vilket Elizabeth snabbt inte kommer att göra. Hon avslöjar för Darcy att hon tycker att han är högmodig och otrevlig, och då beskyller hon honom för att ha dirigerat Bingley långt från Jane och uteslutit Wickham. Darcy överger henne men förmedlar för närvarande ett brev till henne. I detta brev medger han att han uppmuntrade Bingley att ta bort sig själv från Jane, men garanterar att han gjorde det bara för att han trodde att deras känslor inte var äkta. Angående Wickham upplyser han Elizabeth om att den ungdomlige officeren är en lögnare och att den verkliga anledningen till deras olikhet var Wickhams strävan att fly med sin unga syster, Georgiana Darcy.


Detta brev får Elizabeth att ompröva sina känslor om Darcy. Hon återvänder hem och agerar snabbt mot Wickham. Statsarmén lämnar staden, vilket gör de mer ungdomliga, ganska mansinsinniga Bennet-ungdomarna oroliga. Lydia kommer på hur hon skaffar sitt samtycke från sin pappa att gå igenom mitten av året med en gammal överste i Brighton, där Wickhams regemente kommer att placeras. I och med junis inträde åker Elizabeth ut på ännu en resa, denna gång tillsammans med gardinerna, som är släktingar till Bennets. Vandringen tar henne mot norr och i det långa loppet till området Pemberley, Darcys arv. Hon besöker Pemberley, efter att ha sett till att Darcy är borta, och njuter verkligen av strukturen och grunderna, samtidigt som hon fick besked från Darcys hyresgäster att han är en lysande, liberal ess.


Plötsligt anländer Darcy och agerar villkorslöst mot henne. Han gör ingen notis om sitt förslag, han engagerar gardinerna och välkomnar Elizabeth att träffa sin syster. För närvarande, i alla fall, berör ett brev basen hemifrån, som avslöjar för Elizabeth att Lydia har stulit bort med Wickham och att paret är mystiskt frånvarande, vilket rekommenderar att de kan leva utan någon pappa närvarande. Fruktansvärd för den misshag en sådan omständighet skulle påskynda hela hennes familj, rusar Elizabeth hem. Gardiner och Mr. Bennet går ut för att leta efter Lydia, men Mr. Bennet återvänder i längden hem utan någonting. Exakt när all förväntan verkar vara förlorad kommer ett brev från Mr. Gardiner säger att paret har hittats och att Wickham har samtyckt till att gifta sig med Lydia i utbyte mot en årlig lön.


Familjen Bennets är övertygade om att Mr. Gardiner har tillfredsställt Wickham, men Elizabeth upptäcker att källan till pengarna och hennes familjs räddning var ingen mindre än Darcy. För närvarande gifta, Wickham och Lydia kommer snabbt tillbaka till Longbourn, där Mr. Bennet behandlar dem friskt. De lämnar då för Wickhams nya uppgift i norra England. För närvarande kommer Bingley tillbaka till Netherfield och återupptar sin romans med Jane. Darcy går för att stanna hos honom och besöker Bennets men märker inte av sin längtan att gifta sig med Elizabeth. Bingley, återigen, klämmer sin kostym och friar till Jane, till glädje för alla utom Bingleys högfärdiga syster. Medan familjen observerar besöker Lady Catherine de Bourgh Longbourn.


Hon hör Elizabeth och säger att hon har hört att Darcy, hennes brorson, tänker gifta sig med henne. Eftersom hon tänker på en Bennet, en otillåten motsvarighet till en Darcy, ber Lady Catherine att Elizabeth garanterar att neka honom. Elizabeth kan inte livfullt, säger att hon inte är låst till Darcy, men hon kommer inte att garantera något mot sin egen tillfredsställelse. Något senare går Elizabeth och Darcy ut och promenerar tillsammans och han avslöjar för henne att hans känslor inte har anpassat sig sedan i våras. Hon erkänner mjukt hans förslag, och både Jane och Elizabeth är hopkopplade. Teman om stolthet och fördomar.


Pride and Prejudice innehåller en framstående bland de mest uppskattade romantiska berättelserna i engelsk skrift: romansen bland Darcy och Elizabeth. Som i alla stora romantiska berättelser måste älsklingarna fly och övervinna olika hinder, med början på de påfrestningar som orsakas av älsklingarnas alldeles egna egenskaper. Elizabeths stolthet påverkar henne att misstolka Darcy baserat på en dålig tidig introduktion, medan Darcys preferens mot Elizabeths dåliga sociala ställning förblindar honom under en period för hennes många etik. Uppenbarligen kan man på samma sätt säga att Elizabeth är klandervärd för partiskhet och Darcy för stolthet - titeln skär åt båda hållen. Austen, under tiden, presenterar otaliga mindre avskräckande medel för erkännandet av tillbedjan bland Elizabeth och Darcy, inklusive Lady Catherines strävan att kontrollera sin brorson, Miss Bingleys pompöshet, Mrs.


Bennets dårskap och Wickhams dubbelhet. För varje situation blandas spänningar kring sociala föreningar, eller suget efter bättre sociala föreningar, med tillbedjans funktioner. Darcy och Elizabeths erkännande av en delad och känslig kärlek verkar dra slutsatsen att Austen ser kärlek som något autonomt för dessa sociala krafter, som något som kan fångas om bara en individ kan komma bort från de vridande effekterna av olika jämställda samhällen. Austen låter lite mer pragmatiker eller, kan man säga, skeptiska anteckningar om tillbedjan, med hjälp av karaktären Charlotte Lucas, som gifter sig med jokern Mr. Collins för sina pengar, för att visa att hjärtat i allmänhet inte klarar äktenskapet. Men med sina fokuskaraktärer föreslår Austen att äkta romantik är en kraft skild från samhället och en som kan övervinna även de mest besvärliga tillstånd.


Pride and Prejudice avgränsar en allmän publik där en kvinnas ryktbarhet är helt avgörande. Man litar på en kvinna för att fortsätta på vissa sätt. Att våga sig utanför de sociala normerna gör henne hjälplös mot alienation. Det här ämnet dyker upp i romanen, när Elizabeth promenerar till Netherfield och berör basen med slarviga kjolar, till bedövning av den ryktbara medvetna Miss Bingley och hennes följeslagare. Vid olika fokus, det oartigt, absurda beteende av Mrs. Bennet ger henne en fruktansvärd ryktbarhet med de mer raffinerade och snoriga Darcys och Bingleys.


Austen drar känsliga skämt om uppvisningarna i dessa prejudikat, men senare i romanen, när Lydia avviker med Wickham och bor med honom utan någon pappa närvarande, betraktar skaparen ryktbarhet som en intensiv fråga. Genom att förvandlas till Wickhams älskling utan fördel av äktenskap, sätter Lydia sig självklart utanför den sociala blekheten, och hennes respektlöshet undergräver hela Bennet-familjen. Det sätt som Lydias omdöme, hur som helst hemskt, nästan säkert skulle ha dömt de andra Bennet-systrarna till äktenskapslösa liv verkar vara fruktansvärt oönskat. Av vilken anledning bör Elizabeths ryktbarhet bestå vid sidan av Lydias? Darcys medling till förmån för Bennets på detta sätt förvandlas till ännu mer liberal, men ett fåtal läsare kan avsky att en sådan förbön var grundläggande av alla fantasier.


I händelse av att Darcys kontanter hade försummat att övertala Wickham att gifta sig med Lydia, skulle Darcy fortfarande ha kopplat Elizabeth? Utvidgar hans fantastiska preferenskvalitet så långt? Den glada avslutningen av Pride and Prejudice är positivt uppriktigt tillfredsställande, men ur många synvinklar lämnar det ämnet ryktbarhet och betydelsen av ryktbarhet outforskat. Ämnet klass identifieras med ryktbarhet, eftersom båda speglar livets noggrant kontrollerade natur för centrum och höga samhällen i Regency England. Klassens linjer är noggrant uppritade.


Även om Bennets, som är arbetarklass, kan associera med högsamhället Bingleys och Darcys, är de omisskännligt deras sociala underlägsna och behandlas på detta sätt. Austen hånar den här typen av klassmedvetenhet, särskilt i karaktären av Mr. Collins, som satsar merparten av sin energi på att gå till sin privilegierade välgörare, Lady Catherine de Bourgh. Trots det faktum att Mr. Collins erbjuder ett skandalöst prejudikat, han är inte den enda ensamma som har sådana perspektiv. Hans ursprung till betydelsen av klass delas bland annat av Mr. Darcy, som tror på respekten för sin ärftlighet; Miss Bingley, som föraktar någon som inte är så socialt erkänd som hon kan vara; och Wickham, som kommer att göra allt han kan för att få tillräckligt med pengar för att höja sig själv till en högre station.


Collins perspektiv är bara de mest upprörande och självklara. Parodin koordinerad på Mr. Collins är enligt dessa linjer dessutom mer opretentiöst koordinerad i hela den sociala hackordningen och ursprunget till var och en av dem som är inuti den på rätt sätt, i fullständig försumlighet av andra, progressivt berömvärda nykteringar. Genom relationsföreningarna Darcy-Elizabeth och Bingley-Jane visar Austen intensiteten av tillgivenhet och glädje för att slå klassgränser och partiskhet, i enlighet med dessa linjer dra slutsatsen att sådana fördomar är tomma, grymma och ineffektiva. Uppenbarligen måste hela denna klassdialog göras med insikten att Austen själv regelbundet censureras på samma sätt som en klassist: hon talar i allmänhet inte till någon från de lägre klasserna; de hyresgäster hon porträtterar är vanligtvis nöjda med sin del.


Austen kritiserar klassstrukturen men ändå bara en begränsad del av den strukturen. Kritiska essäer om stolthet och fördomar.

No comments:

Post a Comment